nasi eksperci polecają

Sekret długiego życia

Zdrowie Inspiracje

Badania finansowane przez Narodowy Instytut Zdrowia w Stanach Zjednoczonych wykazały 23% niższą śmiertelność wśród osób, które medytują w porównaniu z tymi, którzy tego nie robią, 30% mniejszą śmiertelność spowodowaną problemami układu krwionośnego i znaczący spadek w zgonach spowodowanych chorobą nowotworową  (American Journal of Cardiology 1060-64).

Regularna medytacja może skrócić czas leczenia przeziębień, wzmocnić system odpornościowy i zwalczać wiele innych stanów chorobowych od artretyzmu i wysokiego ciśnienia po cukrzycę. Co więcej, osoby regularnie medytujące zauważają, że łatwiej jest im utrzymać koncentrację, mają więcej cierpliwości dla innych i potrafią zachować spokój w najbardziej stresujących sytuacjach.

Ray Dalio, Założyciel i Dyrektor Bridgewater:

"Medytacja bardziej niż cokolwiek innego w moim życiu wpłynęła na każdy sukces, jaki osiągnąłem."

Oprah Winfrey:

"Pozwalam sobie na zdrową dawkę czasu spędzonego w spokoju co najmniej raz (w sytuacjach napięcia dwa razy) dziennie. Dwadzieścia minut rano, 20 wieczorem. Nauczyliśmy medytować każdą chętną osobę w firmie. Wyniki są niesamowite. Lepszy sen. Znaczne polepszenie relacji z partnerami, dziećmi, współpracownikami. Niektóre osoby, które wcześniej cierpiały z powodu migren, pozbyły się tego problemu. Wzrost produktywności w każdym możliwym zakresie."

Russell Simmons, współzałożyciel Def Jam Records; założyciel GlobalGrind.com:

“Zakładałem firmy, pracowałem nad markami i promowałem artystów przez ponad 30 lat. Teraz mogę przyznać, że nic innego nie uczyniło mnie mądrzejszym, bardziej skoncentrowanym i jasno myślącym przedsiębiorcą jak tylko medytacja. Nie mieszkałbym w moim niesamowitym domu w otoczeniu tych wszystkich gadżetów, gdybym nie medytował.”

Arianna Huffington, prezes i redaktor naczelna Huffington Post Media Group:

“Istnieje wiele typów medytacji, ale którykolwiek wybierzesz - ważne, abyś pamiętał, że korzyści przychodzą z każdym oddechem. A jedyny koszt, jaki ponosimy to poświęcenie paru minut uwagi.”

Katy Perry i Russell Brand. Ich małżeństwo nie przetrwało, ale Perry rozpoczęła medytować dzięki byłemu mężowi Russellowi Brandowi. Perry zauważa, że medytacja pozwoliła jej pozostać skupioną w intensywnym życiu zawodowym.

Gisele Bundchen. Supermodelka i mama dwójki dzieci jodze i medytacji zawdzięcza dobrą formę podczas pierwszej ciąży. Uważa również, że praktykowanie bycia świadomą własnego ciała pomogło jej wrócić do wagi sprzed ciąży w ciągu zaledwie dwóch miesięcy.

Jeśli przymierzasz się do rozpoczęcia medytowania, warto przyjrzeć się poradom Leo Babuta:

1. Rozpocznij od 2 minut dziennie. Na początku powinno być prosto i łatwo, aby wypracować nawyk. Potem stopniowo można wydłużać czas przeznaczony na medytację.

2. Wybierz czas. Niekoniecznie dokładną godzinę, ale czas w ciągu dnia, jak na przykład rano po przebudzeniu lub w czasie przerwy na lunch. Najlepiej dodać medytację do istniejących nawyków, takich jak pierwsza kawa, mycie zębów, posiłek czy powrót z pracy do domu.

3. Znajdź ciche miejsce. Czasami wczesne godziny poranne są najlepsze, zanim pozostali domownicy wstaną i zacznie się poranna krzątanina. Innym bardziej może odpowiadać miejsce w parku, na ławce lub podobne odprężająco działające miejsce. Miejsce naprawdę nie ma znaczenia tak długo, jak będziesz w stanie usiąść w spokoju przez parę minut. Parę osób spacerujących w parku nie będzie stanowić przeszkody.

4. Usiądź wygodnie. Staraj się nie przywiązywać zbytniej uwagi do tego, na czym i  jak siedzieć, co ubrać itp. Ja najbardziej lubię siedzieć na poduszce na podłodze, opierając plecy o ścianę, ponieważ nie jestem zbyt rozciągnięta.

Osoby, które komfortowo czują się w pozycji ze skrzyżowanymi nogami, mogą usiąść właśnie tak. Jeśli nie jest to najwygodniejsze, można usiąść na krześle lub łóżku. Osoby praktykujące Zen często używają zafu, okrągłej poduszki wypełnionej kapokiem lub kaszą. Skorzystaj z niej, jeśli ją masz, ale nie kupuj jej specjalnie, jakakolwiek poduszka może świetnie sprawdzić się w tej roli, a niektóre osoby czują się najwygodniej, siedząc bezpośrednio na podłodze.

5. Zacznij od 2 minut. To jest istotne. Większość osób sądzi, że jest w stanie medytować przez 15-30 minut i potrafią, z tym że to nie jest test. Próbujemy wprowadzić w życie stały nawyk i aby to się udało najlepiej zaczynać od 2 minut. Dużo łatwiej jest zacząć w ten sposób i dużo większa szansa sukcesu we wprowadzeniu takiego nawyku w dzienny plan dnia. Stopniowo można wydłużać ten czas do 5-7 minut, o ile możesz zachować ciągłość w ciągu 7 dni, następnie 10 minut po 14 dniach, 15 minut po pełnych 21 dniach i 20 minut po miesiącu.

6. Skoncentruj się na oddechu. Kiedy wdychasz powietrze, podążaj za swoim oddechem przez nozdrza, gardło, następnie do płuc i brzucha. Siedź z wyprostowanymi plecami i otwartymi oczami oraz ze zrelaksowanym wzrokiem skierowanym w kierunku podłogi. Jeśli wolisz zamknąć oczy, zrób to. Podczas wydechu, podążaj ze swoim oddechem na zewnątrz, z powrotem do świata. Jeśli to pomoże, licz... jeden wdech, dwa wydech, trzy wdech, cztery wydech... kiedy dojdziesz do 10, zacznij od nowa. Jeśli zgubisz się w liczeniu, zacznij od początku. Jeśli stracisz koncentrację, zwróć uwagę na kierunek, w którym podążają Twoje myśli i nakieruj je z powrotem na oddech. Powtarzaj cały proces przez czas medytacji.

Z początku może być to wyzwaniem, ale z czasem i praktyką będziesz stawać się w tym coraz lepszy.

I to byłoby na tyle. To bardzo prosta praktyka, ale należy sumiennie wykonywać ją codziennie przez 2 minuty o podobnej porze dnia. W ciągu miesiąca można w ten sposób wypracować stały nawyk.

 

Leave A Comments

You must be logged in to post a comment.

Kliknij tutaj to log in

Loading...