nasi eksperci polecają

Pod lupą: ksylitol i erytrytol

Zdrowie

Cukier znajdziemy w większości produktów, które obecnie goszczą na sklepowych półkach. Słodycze, pieczywo, wędliny… można wymieniać bez końca. Jednak dzięki coraz większej świadomości społeczeństwa, do sprzedaży coraz częściej wprowadzane są zamienniki cukru, czyli substancje, które w przeciwieństwie do białego kryształu, nie oddziałują tak negatywnie na nasz organizm.

W naszym artykule przeczytacie o dwóch zamiennikach cukru: ksylitolu i erytrytolu, które szturmem wkroczyły do naszych kuchni.

Aby jednak zrozumieć przewagę tych dwóch substancji nad cukrem tradycyjnym (spożywczym), warto wiedzieć, co tak naprawdę się w nim kryje i dlaczego stosowanie zamienników to pomysł warty rozważenia.

Cukier tradycyjny

Cukier zaliczamy do węglowodanów, czyli związków węgla oraz wodoru i tlenu. Węglowodany to istotny element każdej diety, dlatego rezygnacja z tej grupy odżywczej nie jest wskazana. Cukry dzielimy na monosacharydy, oligosacharydy i polisacharydy. Cukier spożywczy to oczyszczona sacharoza, czyli disacharyd.

100 g cukru to aż 400 pustych kalorii, czyli pozbawionych jakichkolwiek właściwości odżywczych. Niestety, przyjemny, słodki smak sprawia, że jemy go w nadmiarze, a to powoduje szereg negatywnych skutków ubocznych w tym nadwagę. O ile przypływ energii po spożyciu cukru jest intensywny, o tyle trwa on krótko i następuje po nim tzw. „zjazd”, czyli szybki spadek glukozy we krwi.

Stałe dostarczanie sacharozy do organizmu powoduje, że nasza trzustka produkuje zbyt duże ilości insuliny, a wahania glukozy we krwi są zbyt gwałtowne. Cukier stwarza także doskonałe środowisko dla grzybów i drożdżaków, dlatego jego nadmiar powoduje rozwój próchnicy. Negatywnych skutków jest wiele, wśród nich wymienia się także nadpobudliwość oraz częste wahania nastroju. 

Między innymi właśnie dlatego warto pomyśleć o zdrowszych zamiennikach, którymi niezaprzeczalnie są ksylitol i erytrytol.

Ksylitol

Zwany także cukrem brzozowym. Jego główną zaletą jest to, że bardzo wolno podnosi cukier we krwi. Dzięki właściwościom przeciwpróchniczym jest stosowany do słodzenia gum do żucia i cukierków. Mimo podobieństw do białego cukru (smak, wygląd), ksylitol może być bez problemów stosowany przez diabetyków, osoby z insulinoopornością oraz zakłóconą tolerancją glukozy. Osoby walczące z nadwagą na pewno ucieszy fakt, że ma prawie dwa razy mniej kalorii od cukru białego – 2,4 kcal/g w porównaniu do 4 kcal/g. Jako dodatek do żywności występuje pod numerem E967.

Kolejną zaletą cukru brzozowego jest to, że nie wspomaga on wzrostu grzybów czy drożdżaków, dlatego właśnie dodaje się go do wymienionych wcześniej gum do żucia, cukierków czy nawet past do zębów. Ponadto w przeciwieństwie do cukru tradycyjnego, nie wypłukuje on minerałów z naszego organizmu, a co więcej zwiększa on przyswajanie wapnia, co poprawia stan naszych kości.  

Pamiętać jednak należy, że mimo tego, iż w małych ilościach nie przynosi on niepożądanych skutków ubocznych, to przy przekroczeniu zalecanej dziennej dawki (15 g/dobę) może wystąpić efekt przeczyszczenia. Warto wziąć także pod uwagę kraj pochodzenia produktu. Najlepszy i zazwyczaj droższy będzie ksylitol pozyskiwany z kory fińskiej brzozy.

POLECAMY: Ksylitol firmy TREC.

Erytrytol

Erytrol, erytryt – prawdziwy hit ostatnich lat, który coraz częściej gości w naszych domach. Uznawany za bardzo zdrowy zamiennik cukru – jego indeks glikemiczny to 0, dlatego może być stosowany przez cukrzyków. Nie podnosi poziomu glukozy we krwi oraz, podobnie jak ksylitol, zapobiega powstawaniu próchnicy.

Erytrytol to idealny wybór dla wszystkich tych, którzy chcą cieszyć się słodkością bez kalorii – 1 g tego produktu to tylko 0,2-0,4 kcal, czyli jego kaloryczność wynosi tylko 1/10 kaloryczności cukru tradycyjnego. Jeżeli chodzi o słodycz, to wynosi ona ok. 60-70% sacharozy, dlatego jego zużycie może być wyższe niż cukru stołowego. Jako dodatek do żywności występuje pod numerem E968.

Erytrytol nie jest metabolizowany przez nasz organizm, co oznacza, że jest w całości z niego wydalany wraz z moczem. Fakt, że nie trafia do krwiobiegu, sprawia, że zapobiega między innymi podrażnieniom żołądka. Po spożyciu tego słodzika nie będziemy wzdęci, a przesadzenie ze spożytą ilością nie spowoduje przeczyszczenia. Ważną zaletą jest także jego neutralność – nie pozostawia on obcych posmaków. Pełni on także funkcję przeciwutleniającą – łączy się z wolnymi rodnikami i neutralizuje ich szkodliwe działanie.

POLECAMY: Erytrytol firmy TREC.

Jak widać, ksylitol i erytrytol z powodzeniem mogą zastąpić w naszej diecie cukier tradycyjny i zmienić ją na zdrowszą, ale równie słodką! 

Leave A Comments

You must be logged in to post a comment.

Kliknij tutaj to log in

Loading...