nasi eksperci polecają

Chcesz mieć sprawną pamięć? Ruszaj na aerobik!

Fitness Zdrowie

Nauka potwierdza, że z wiekiem spadają nasze zdolności umysłowe. Jeśli chodzi o procesy poznawcze, starsi ludzie najczęściej skarżą się na problemy z pamięcią. Nowe badania wykazały jednak możliwość zapanowania nad utratą pamięci, co dla wielu z nas będzie niespodzianką.

W badaniu wzięli udział dorośli w wieku od pięćdziesięciu siedmiu do siedemdziesięciu pięciu lat o mało aktywnym trybie życia. Z tej grupy losowano osoby, które miały wziąć udział w programie treningów fizycznych, a pozostali stanowili grupę kontrolną. Osoby, które wybrano do treningu, przez dwanaście tygodni trzy razy w tygodniu brały udział w jednogodzinnych ćwiczeniach aerobowych z użyciem bieżni i rowerów stacjonarnych. Ich procesy poznawcze, obieg krwi w mózgu i kondycja układu krwionośnego były mierzone trzy razy: na samym początku, po sześciu tygodniach i po zakończeniu treningu w dwunastym tygodniu.

U osób, których pamięć poprawiła się w wyniku ćwiczeń, przepływ krwi był intensywniejszy w rejonach hipokampu, istotnego fragmentu mózgu, który ma związek z chorobą Alzheimera. Dzięki technikom obrazowania mózgu możemy zidentyfikować fizyczne zmiany w mózgu, zanim stwierdzimy poprawę pamięci. Obieg krwi w mózgu jest stwierdzonym wskaźnikiem jego zdrowia.

Inne badanie wykazało, że złożone ćwiczenia umysłowe zwiększają opływ krwi w każdej części mózgu, a nie tylko w hipokampie, tak jak miało to miejsce w przypadku ćwiczeń fizycznych. Można z tego wyciągnąć wniosek, że połączenie ćwiczeń fizycznych i umysłowych to najlepsza metoda na poprawienie pracy mózgu w późniejszych latach życia. Intensywne myślenie i ćwiczenia aerobowe są niezbędne dla utrzymania długoterminowego zdrowia.

Jeśli jesteś osobą starszą i obecnie nie ćwiczysz za dużo, powinieneś stopniowo zacząć zwiększać swoją aktywność fizyczną. Zacznij od energicznych spacerów, potem zapisz się na pływalnię, tenis i taniec. Prace domowe także pomogą Ci się zmęczyć - delikatny pot to znak, że rytm serca przyspiesza, a to oznacza, że większa ilość krwi dociera do Twojego mózgu.

Śledź postępy i wyznaczaj sobie cele. Jeśli potrzebujesz pomocy, zastanów się, czy nie warto zatrudnić trenera osobistego. Zdolności umysłowe możesz trenować czytając, rozwiązując krzyżówki i łamigłówki takie jak Sudoku. Wyznaczaj sobie nowe wyzwania w treningu fizycznym i umysłowym - ich rezultaty będą miłym zaskoczeniem.

Leave A Comments

You must be logged in to post a comment.

Kliknij tutaj to log in

Loading...