nasi eksperci polecają

Magiczne właściwości szpinaku

Zdrowie

Wydawać się może, że ostatnimi czasy szpinak jest wszędzie. Dodajemy go do jajecznicy, wrzucamy do koktajli i przyrządzamy na obiad. W tym artykule postanowiliśmy przybliżyć Wam tę roślinę i opisać jej prozdrowotne właściwości.

Szpinak jeść warto - to wie chyba każdy. Kojarzona głównie z zieloną papką i superbohaterem Popeyem, roślina ta ma wiele właściwości leczniczych i rzeczywiście po jej zjedzeniu możemy poczuć przypływ mocy. Jaki jest sekret szpinaku, który ostatnimi czasy na dobre rozgościł się w naszych domach?

Liście szpinaku powinny znaleźć się w diecie każdego z nas. Nie dość, że odpowiednio przyrządzony smakuje wyśmienicie, to jeszcze ma bardzo mało kalorii (23 kcal na 100 g). Ponadto jest dostępny niemal przez cały rok, zwłaszcza w okresie, w którym ilość świeżych warzyw jest ograniczona. Ta pochodząca prawdopodobnie z południowo-zachodniego rejonu Azji roślina to bogactwo witamin, minerałów, białka i błonnika.

Dzięki dużej zawartości witaminy C i innych antyoksydantów (m.in. beta-karoten), szpinak ma silne właściwości przeciwutleniające. Oznacza to, że dzięki niemu reakcje utleniania w organizmie są hamowane: procesy powstawania wolnych rodników, odpowiedzialnych za m.in. nowotwory są powstrzymywane. Oprócz tego zawiera żelazo i wapń, dlatego polecany jest osobom np. z anemią oraz słabymi kośćmi. Właśnie dzięki obecności witaminy C zwiększa się przyswajalność żelaza.

Zawarte w szpinaku karotenoidy mają pozytywny wpływ na układ wzroku, zwłaszcza na plamkę żółtą, której degradacji zapobiega. Kwas foliowy obecny w roślinie wspomaga pracę naszego układu odpornościowego, a witaminy z grupy B (B1, B2, B6) wspomagają układ nerwowy. Niektóre z badań przypisują mu także właściwości zapobiegające utracie pamięci, czyli przeciwdziałające chorobie Alzheimera.

Zalety szpinaku docenią także wszyscy, którzy są aktywni fizycznie. Wszystko dlatego, że spowalnia on trawienie tłuszczów (przedłuża uczucie sytości), co sprzyja utrzymaniu szczupłej sylwetki. Ponadto zawarte w nim azotany sprawiają, że mięśnie są lepiej odżywione, a co za tym idzie, zwiększa się nasza wytrzymałość.

Mogłoby się wydawać, że szpinak jest pozbawiony wad, jednak nie może być spożywany przez każdego. Ze względu na obecność szczawianów, które wraz z wapniem tworzą niebezpieczne dla organizmu związki, szpinaku powinny unikać osoby, które mają problemy z nerkami (kamienie), wątrobą lub układem kostnym (osteoporoza, artretyzm).

Jak widać, ta niepozorna zielona papka z dzieciństwa to nie tylko modny fit wymysł ostatnich miesięcy, a potwierdzone źródło wielu wartościowych substancji. Dlatego warto pomyśleć o włączeniu tej rośliny do swojej diety. Odpowiednio przyrządzony to uczta dla podniebienia, za którą będzie nam wdzięczne także nasze ciało.

Zadbaj o swoje zdrowie i zaproś szpinak do stołu!

Dla ułatwienia przygotowaliśmy dla Was infografikę, na której wyróżniliśmy wszystkie najważniejsze zalety jedzenia szpinaku.

Szpinak

Leave A Comments

You must be logged in to post a comment.

Kliknij tutaj to log in

Loading...