nasi eksperci polecają

Arbuz - sposób na ochłodę w ciepłe dni

Odżywianie

Wysoka temperatura cieszy, ale również wymaga skutecznych sposobów na ochłodzenie. W takich momentach z pomocą przychodzi arbuz, który ma więcej zalet, niż tylko zdolność do szybkiego ugaszenia pragnienia.

Niejeden ma kolor!

Arbuz jest rośliną pochodzącą z Afryki Południowej i należącą do rodziny dyniowatych. Obecnie uprawiany jest w wielu regionach świata, głównie tych, które charakteryzują się ciepłym klimatem. Inna nazwa tego owocu to kawon. 

Wyglądu arbuza nie można pomylić z niczym innym - duży, okrągły, zielony i twardy z zewnątrz oraz przeważnie czerwony w środku. Miąższ występuje także w kolorze żółtym (Janosik), białym i pomarańczowym. 

Nie tylko woda!

Arbuza kojarzymy zazwyczaj z jednym - wspaniale gasi pragnienie i nawadnia, dlatego ciężko wyobrazić sobie bez niego wakacje. To przecież aż w 92% woda! A reszta to głównie węglowodany. Mało kto jednak wie, że owoc ten ma też wiele innych zalet. Pomimo tego, że zawiera niewielkie ilości składników odżywczych i witamin, to lista tych drugich jest naprawdę pokaźna.

W arbuzie znajdziemy więc witaminy z grupy B, które wykazują dobroczynny wpływ na pracę układu nerwowego; witaminę C, która przyczynia się do wzrostu odporności organizmu, czy witaminę A, która jest niezbędna do poprawnego widzenia. Ponadto znajdziemy w nim takie minerały jak magnez, żelazo, potas, czy wapń. Imponujące, prawda?

Jednak moc arbuza tkwi w fakcie, że jest bogaty w przeciwutleniacze. Są to substancje, które odgrywają ważną rolę w naszym organizmie, ponieważ wymiatają z niego wolne rodniki i opóźniają starzenie się komórek. Likopen z grupy karotenoidów, obecny w arbuzie, wpływa na obniżenie ciśnienia krwi i wykazuje działanie przeciwnowotworowe. Szczególnie polecany panom, ponieważ zmniejsza ryzyko wystąpienia raka prostaty. 

Innym silnym przeciwutleniaczem jest witamina E. Chroni ona nasz organizm przed stresem oksydacyjnym, przeciwdziała zakrzepom poprzez zapobieganie agregacji płytek krwi oraz wpływa na poprawę wydolności mięśni. 

Osoby aktywnie fizycznie na pewno docenią fakt, że arbuz zawiera także aminokwas cytrulinę, przekształcany przez organizm w l-argininę, która stymuluje wydzielanie tlenku azotu. Związek ten rozluźnia naczynia krwionośne, co sprawia, że tkanki ciała, w tym mięśnie, są lepiej odżywione i ukrwione. 

100 g arbuza to tylko 30 kcal, warto więc pomyśleć o wdrożeniu go do swojej diety w rozsądnych ilościach. Należy jednak pamiętać, że zawiera on też dużo cukrów prostych, a jego indeks glikemiczny wynosi 75. Z tego powodu nie jest zalecany diabetykom. 

Wartość energetyczna 30 kcal/125,6 kJ
Białko 0,61 g
Węglowodany 7,55 g
w tym cukry proste 6,3 g
Błonnik 0,4 g


Jak wybrać?

Dojrzały, soczysty i słodki arbuz to marzenie każdego z nas. Będąc w sklepie, na pewno zastanawialiście się, czym należy się kierować przy jego wyborze. Okazuje się, że jest na to prosty sposób: wystarczy puknąć w arbuza. Jeśli usłyszycie dudniący dźwięk, to najprawdopodobniej trafiliście w dziesiątkę!

Dojrzałych arbuzów warto też szukać w tych większych okazach. Zwróćcie też uwagę na skórę: powinna być twarda, ciemnozielona i jędrna. Miejsce, w którym owoc łączył się z łodygą, powinno mieć żółty kolor.

Teraz już na pewno nie będziecie się zastanawiać dwa razy, czy macie ochotę na arbuza. Powodzenia w poszukiwaniach tego idealnego!

 

Leave A Comments

You must be logged in to post a comment.

Kliknij tutaj to log in

Loading...